Festmässa 3.2.2019

4.2.2019 09.16

IMG_7880.jpg

LJUS – vad betyder ordet ljus för dig? Kanske någon tänker helt konkret på ett stearinljus, kanske på ett LED ljus. Eller på ficklampa eller strålkastare. Kanske någon tänker på hur det blir ljusare på morgonen ju längre vi går mot sommaren. Eller på en person som sprider ljus runt omkring sig. Vi får det mörka att försvinna då vi för in ljus. I dag firar vid kyndelsmässodagen – kyndel betyder ljus. Symeon i dagens text hade väntat länge på ljuset. Någon som skulle rädda, frälsa folket. Maria och Josef hade fört Jesus till templet i Jerusalem, såsom man gjorde och där väntade en gammal man. En man som väntat länge på att Jesus skulle komma. Symeon har längtat och väntat och hoppats. Kristus är världens ljus, sjöng vi i den första psalmen. Jesus Kristus är ljuset. Det är inget sammanträffande att vi ger dopbarnen ljus, eller att vi tänder det stora påskljuset på påsknatten. Bräcklig som en låga på veken lyser den lilla babyn Jesus upp vår värld, och mörkret kommer aldrig mer att härska oinskränkt.

Symeon fick bekräftelse på sin väntan. Frälsaren hade kommit. Frälsaren är här.

Hur vet en människa att natten har övergått i dag, frågade Rabbinen sina lärjungar. En svarade: när man kan skilja en sten från en buske. En annan svarade: när man kan skilja ett får från en get. Nej, sa rabbinen: En människa vet att natten har övergått i dag när hon kan se in i en annan människas ögon och där möta blicken av en broder eller syster

Jesus lyser i vårt mörker för att visa oss Guds härlighet.

Jesus lyser i vårt mörker för att avslöja oss och förvandla våra hjärtan.

Jesus lyser i vårt mörker för att vi ska våga lysa i vår vardag, även om lågan flämtar....

Det är vår uppgift, som enskilda och som en gemenskap, att se in i en annan mänskas ögon och där möta blicken av hen, Det är vår uppgift att vara ljus och se ljuset i våra medmänskor, att se Jesus i våra medmänskor. Idag öppnas Gemensamt Ansvar insamlingen. VI får konkret ställa oss i vår nästas tjänst. Gemensamt Ansvar insamlingens fokus ligger i år på att unga har rätt till utbildning. Det finns så många som utbildningen kunde öppna dörrar för men brist på utbildning stänger dem. I Finland har inte alla råd att skaffa den utbildning de vill ha och utan utbildning är det svårt att få jobb. Vår uppgift som församling är att vara ljus och följa det stora ljuset – Jesus Kristus – följa hans exempel och visa kärlek och omtanke. Det är fortsättningsvis det vi ska göra som församling. Nya Agricola svenska församling vill vara en inkluderande församling, en församling där alla får vara med. Vi vill sprida glädje och hopp, finnas med i alla livets vardagliga och festsituationer. Församlingen kyrka – det är alla vi som är medlemmar – inte bara de anställda. Vi får tillsammans tjäna Gud och sprida ljus. Gud möter oss i det vardagliga, i det enkla, i det lilla, i det stilla. Idag i bröd och vin räcks oss Guds härlighet.

I Psalmen 940 (som ni gärna kan slå upp) berättas om det som jag hoppas och tror att vi församling står för. Där står det bl.a. Låt kyrkan bli en bro som förenar oss i tro, låt den sprida ljus, ge hopp och framtidstro. Låt den bli en möjlighet för en splittrad mänsklighet, ge den näring som får kärleken att gro. I gemenskap med varann får vi vila i Guds famn, lämna sorger och bekymmer i hans hand. Herren över liv och död ger oss del av livets bröd, genom lovsången kan glädjen sprudla fram. Steg för steg ska vi alla vandra med. Han är sanningen och livet, han är vägen genom allt. Dag för dag stor och liten stark och svar. Vi har alla fått en uppgift, steg för steg och dag för dag. Nu ska de anställda leda oss i denna psalm, sjung med. Tillsammans! Amen

 

« Till nyhetslistan