Brand i Pernå kyrka 2.5.2023, uppdatering

Pernå kyrka

Efter en första kartläggning av Pernå kyrka har vi sett att det finns ett tunt lager med sot i hela kyrksalen; allt från väggar och tak till alla föremål från textilier till altarskåp.

Mer ingående undersökningar av vad som behöver göras kommer att ske inom den närmaste framtiden med sakkunniga från museiverket mm. Det finns fortfarande stark röklukt även inne i kyrksalen. Sakristian, där branden var, är totalt obrukbar.

Därför har vi tagit beslutet att hålla kyrkan stängd och avbokat allt till och med sista augusti. Församlingarnas verksamhet flyttas till andra utrymmen. Vi ber er följa med annonsering och hemsidor och sociala medier gällande verksamhet.

Vi är tacksamma för att inte branden spred sig in i kyrksalen. Tack för det stöd som vi fått och får från olika håll.

Stina Lindgård

2023-05-05 10:42:12.0