Till nyhetslistan

Änglafönster uppmuntrar i adventstid

Ängel och ljus.jpg

Då det är som allra mörkast ute kan man upptäcka änglafönster i mörkret. Under adventstiden uppmuntrar församlingar i Borgå stift oss att hänga upp eller klistra änglar i fönstret som en påminnelse om att vi människor också kan vara skyddsänglar för varandra.

Initiativet till kampanjen #änglafönster kommer från några informatörer i de svenskspråkiga församlingarna men också finska församlingar på olika håll i Finland har nappat på idén.

Informationssekreterare Gunvor Haddas i Borgå svenska domkyrkoförsamling påminner om att många unga har det svårt idag.
– Vårt budskap med änglarna är att vi alla ska komma ihåg unga som far illa och mår dåligt i dagens värld, med stora krav och isoleringar nu under coronapandemin. Du kan hjälpa en ung medmänniska genom att vara den som ser hen och lyssnar till hur hen mår. Gör ett änglafönster för de ungas välmående och för att förändra våra värderingar i dagens hårda värld, uppmanar Haddas.

Tanken är att änglarna i fönstren samtidigt fungerar lite på samma sätt som nallarna gjorde under vårens kampanj med teddybjörnar.

– Barn häromkring tyckte om att bonga nallar i våras och jag tänkte att det skulle vara roligt med något som är lätt att förverkliga också i jultid. Det här är något som alla kan göra och delta i på ett eller annat sätt, säger informations- och församlingssekreteraren i Åbo svenska församling Tove Peltoniemi som var den som förde fram idén för sina kollegor i de finlandssvenska församlingarna.

Några församlingsanställda har utvecklat idén tillsammans. I Vasa till exempel fick familjer som deltog i familjegudstjänsten i Sundom kyrka på första advent en pysselpåse med bland annat material för en ängel att hänga i fönstret.

– Jag tyckte att idén med änglar var jättebra och började genast fundera på hur man skulle kunna förverkliga den. Det finns många olika modeller av änglar att pyssla och nästan alla tycker om änglar, säger barn- och familjearbetare Monika Lindvik i Vasa svenska församling.

– Änglarna som hängs i fönstren kan vara vilken modell som helst. Ta det du har hemma, påminner Peltoniemi. Modeller på vikta pappersänglar hittar man enkelt genom att söka på webben.

Förutom att sätta upp änglar i fönster uppmanar initiativtagarna oss att ta ett foto och dela det i sociala medier med hashtaggarna #änglafönster, #skyddsängel, #enkeliikkuna eller #suojelusenkeli.

2020-11-30 11:07:00.0