Agricola-bakelse

2 gelatinblad

Gör så här:

Botten
Blanda de finfördelade kexen och det smälta smöret med en slev eller i en mixer. Tryck ut smulorna på bottnen av en kakform.

Mousse
Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Koka upp mjölk, grädde och socker i en kastrull. Tillsätt den heta blandningen lite i taget till äggulorna. Häll tillbaka blandningen med äggulor i kastrullen och värm försiktigt till 82 grader (tills den har börjat tjockna). Undvik att koka blandningen, annars blir den grynig. Sila av blandningen i ett annat kärl. Tillsätt de avrunna gelatinbladen i den varma blandningen. Låt blandningen svalna. Tillsätt lingonpuré och vänd försiktigt ner den mjuka vispgrädden i moussen med en slickepott. Häll moussen i kakformen och låt stelna i kylen några timmar.

Glasyr
Blötlägg gelatinet i kallt vatten i cirka 20 min. Koka upp vatten, socker och glukossirap. Låt blandningen svalna till cirka 50 grader. Tillsätt det avrunna gelatinet och rör om tills det har löst upp sig i den varma vätskan. Tillsätt lingonpuré. Häll försiktigt glasyren över kakan. Ställ in kakan i kylen för att stelna.

Garnera med röda vinbär eller lingon.