Pernå kyrka

Pernåvägen 330, 07930 Pernå

Kyrkan stängd tilsvidare pga av brand i kyrkan i maj 2023

Utforska Pernå kyrka virtuellt

Parkeringsplats finns intill kyrkan.
Wc finns i en byggnad intill parkeringsplatsen

Pernå kyrka är en medeltida gråstenskyrka, som är byggd av en tysk byggmästare som fått namnet Pernåmästaren. Pernå kyrka är troligen byggd någon gång mellan 1410-40.

Kyrkans långhus har tre skepp, ett vapenhus och en sakristia. Långhuset avdelas av fem pelarpar, som bär upp innertakets stjärnvalv med sina 12 eller 28 travéer. Kyrkans interiör bär spår från flera epoker: dopfunten är från 1300, triumfkrucifixet från 1400-talet, ett fragment av korskranket härstammar från 1600-talet, predikstolen och altarskåpet är från 1650. Kyrkan har också kalkmålningar, som till största delen härstammar från 1440-talet. Den yttre gaveln är dekorerad med konstfärdiga tegeldetaljer.

På församlingens område ligger en stor mängd herrgårdar, vilket syns på de många vapensköldar som finns i kyrkans kor.

Pernå kyrkas klockstapel byggdes 1853. Glasmålningarna från 1939 har gjorts av Lennart Segerstråle.

Förfrågningar och bokningar

0447229241 Församlingssekreterare