Biskopens julhälsning

Vi behöver fred och försoning

Det finns platser som är heligare än andra. En sådan är plats är Betlehem i Palestina. I staden finns Födelsekyrkan som är byggd över stallet där man tror att Jesus föddes. När jag skriver detta har jag nyss lyssnat på nyheterna i radion. En journalist berättade att hon upptäckte att kyrkan är så gott som tom nu inför julen. Orsaken är naturligtvis kriget mellan Israel och Hamas. Israeler och palestinier har inte lyckats dela på landet och leva i fred med varandra. Priset blir högre för varje dag som freden lyser med sin frånvaro.

Födelsekyrkan och platsen där Jesus en gång föddes står tom därför att krig pågår. Hur märkligt är inte detta. Det blir ingen uppvaktning vid krubban och ingen i regionen kan höra änglarnas sång om fred på jorden. För många människor i Israel och Palestina blir det en mycket annorlunda jul i år. Liksom i Ukraina där kriget snart har pågått i två år.

För Jesus var uppror och oroligheter inte obekanta. Då han föddes i Palestina fick han fort pröva på flyktingens liv. Tack vare att hans föräldrar Maria och Josef fattade ett snabbt beslut om att fly till Egypten för en tid överlevde han. Men om hela gränsen till Egypten hade varit stängd skulle det ha slutat illa. Det fanns tack och lov någon som ville ta emot familjen på flykt.

Ett av namnen på barnet som föddes i Palestina och lades i en krubba är Fridsfurste. Om Fridsfursten sägs att han ska komma med fred och försoning. Fridsfurstens kärlek ska värma människornas hjärtan så att fiender kan bli vänner och de som vänt varandra ryggen kan ta varandra i hand. Kärlek är alltså mer än en varm känsla. Kärlek är attitydförändring och en utsträckt hand till försoning.  Kärlek är att fråga om vi kunde komma överens och vara sams. Och det är kärlek att fråga om det finns något jag kan hjälpa till med.

Även om det ekar tomt i Födelsekyrkan i Betlehem den här julen är inte hoppet för vår värld ute. Fridsfursten är inte beroende av platser och tider. Fridsfurstens kärlek kom för att bo i våra hjärtan. Om vi öppnar vårt hjärta och tar emot budskapet om fred och försoning händer något. Vi inser att vi själva har fått mycket förlåtet och att vi många gånger behövt hjälp. Då är det vår uppgift att också visa kärlek, att hjälpa och att försonas.

Ingen av oss kan rädda hela världen. Men jag och du kan göra något. I vår närhet finns människor som behöver få höra att vi ser dem och att de betyder mycket för oss. Kanske finns det någon som skulle bli glad om vi sträckte ut handen till försoning. Kanske finns det någon som behöver oss mer än vanligt just nu. Kan hända väntar någon på vårt besök den här julen. I varje handling för vår medmänniska, liten eller stor, gläds Fridsfursten med oss. Då kan vi vara en del av den fred som världen längtar efter.

Jag vill önska alla en fridfull jul och ett välsignat, gott nytt år!

Bo-Göran Åstrand
biskop i Borgå stift